Kategoriat
Yleinen

Vetovoimainen Vectron

VR:n vihreää Vectron Sr3-sähköveturia ihastellaan vuoden 2018 Rautatiemuseopäivässä Hyvinkäällä.
VR Sr3 vuoden 2018 Rautatiemuseopäivässä Hyvinkäällä.

Vuoteen 2026 mennessä Suomen rataverkostoa liikennöi peräti 80 uutta sähkön ja dieselin yhdistävää VR Sr3-hybridiveturia. Siemensin valmistama, joka paikan veturi on loistava valinta Suomen vetotarpeisiin ja luonnonolosuhteisiin.

Matkustajat se pystyy kyyditsemään nopeudella 200 km/h. Tavaraa siirtyy yhdellä veturilla jopa yli kaksi miljoonaa kiloa junaa kohden. Vaunujen siirto onnistuu myös sähköistämättömillä rataosuuksilla, kuten ratapihoilla teollisuusraiteineen. Tämän mahdollistavat veturin kaksi dieselaggregaattia.

Suunnittelu ja tekniikka

VR on suunnitellut yhdessä Siemensin kanssa oman versionsa Vectronista. Suomen olosuhteita parhaiten palveleva yleisveturi, kantaa rautateillämme mallimerkintää Sr3. Se tarkoittaa raskasta sähköveturia, joka on juoksevalta numeroltaan kolme. Sr3 on tehokas yleisveturi matkustaja- ja tavaraliikenteeseen, vaihtotöitä unohtamatta. Suomessa koeajot alkoivat vuonna 2016.

InterCity-junat voidaan vauhdittaa huippunopeuteen 200 km/h. Voimaa on riittävästi myös todella raskaisiin tavarajuniin. Vetureita on mahdollista kytkeä kolme yhteen, jolloin yhdestä veturista voidaan ohjata kaikkia kolmea. Vedon lisäksi onnistuu myös työntö, junan keulassa olevaa Edo-ohjausvaunua hyödyntäen. Ratapihalla vaihtotöissä voidaan käyttää myös radio-ohjausta.

Veturin ajotietokone antaa ajan tasaista tietoa veturin tilasta.
Ajotietokone antaa ajantasaista tietoa veturin tilasta.

Hybridi tarkoittaa tässä veturissa sähkön ja dieselin yhdistelmää, jossa dieselmoottoreita käytetään vain tilapäisesti siellä missä sähköä ei ole saatavilla. Näin ei jouduta pitämään ratapihalla erillistä dieselveturia vaihtotöiden vuoksi. Aikaa ja rahaa säästyy, kun kaiken pystyy hoitamaan yhdellä ja samalla veturilla.

Vectron koostuu alustan päälle asennettavista moduuleista. Näin voidaan rakentaa erilaisia kokoonpanoja asiakkaiden toiveiden mukaan. Tämä takaa veturityypin pitkäikäisyyden, koska valmistaja voi päivittää yksittäisiä moduuleita aina tarpeen mukaan. Telit tulevat Itävallan Grazista ja valmistus tapahtuu Saksan Münchenissä.

Sr3:ssa on ajomoottoreina onttoakseliset oikosulkumoottorit, joita ohjataan yksilöllisesti. Yksi vedonmuunnin on yhdistetty aina yhteen teliin. Veturista kuuluu ympäristöön sähkömoottoreille tyypillinen matala hurina. Voimaa pyörille välittyy peräti 6,4 megawattia, mikä vastaa noin 60 perheautoa. Tehoa on koko lailla kaksinkertaisesti Sr1 veturiin nähden. Sr3 tuleekin korvaamaan 1970- ja 1980-luvuilla Suomeen hankitut neuvostovalmisteiset sähköveturit.

Tehoa löytyy enemmän myös verrattaessa vuosina 1996-2013 käyttöön otettuihin Sr2-sähkövetureihin.

Dieselaggregaatit tuottavat ajomoottoreille sähkövirtaa 2 x 180 kilowatin teholla. Ajolangattomalla radalla niiden avulla päästään myös täydellä kuormalla liikkeelle, liikkeellelähtövoiman ollessa samat 350 kN, kuin pelkästään sähkömoottoreita käytettäessä.

Talvikäyttöön

Suomeen tilattuun VR:n Sr3-malliin kehitettiin varustepaketteja, joiden avulla Vectron muutettiin erityisesti arktisiin olosuhteisiin sopivaksi. Nyt tätä raiteita auraavaa kehitystyötä voivat hyödyntää muutkin asiakkaat hankinnoissaan.

Sr3 on tehty kestämään 40 asteen pakkasia. Kori on lämpöeristetty ja lämmitysjärjestelmä on mitoitettu kylmien talvien varalle. Ontto katto mahdollistaa ilmanoton vaikka osa ritilöistä olisi tukkeutunut lumen tai jään takia. Keulaan on tehty muutoksia mahdollisia eläintörmäyksiä varten. Leveyspiireillämme tarpeellinen lumiaura on pohjoismaista mallia. Myös pohja on vahvistettu ja muotoiltu lunta keräämättömäksi. Tämä suojaa pohjasta irtoavien lumi- ja jääkönttien kimpoamisia radan kautta. Lisäksi sähkökaapelit ovat suojattu huolellisesti.

VR Sr3:n ohjaamo on moderni.
Ohjaamon kojelaudan ääressä kuljettajan kelpaa.

Veturista pystytään ohjaamaan koko junan ovia. Ohjaamon napit ja kytkimet ovat valaistut. Edessä näkyvää rataa kelpaa tähyillä kauas LED-valaisimien tuottaman 220 000 kandelan valotehon turvin. Kuten muissakin vetureissa, myös Sr3:ssa on ”kuolleen miehen kytkin”. Mikäli kuljettaja ei kuittaa tietyn väliajoin annettua hälytyssignaalia, niin juna aloittaa automaattisen hätäjarrutuksen.

Kuljettajaa varten ohjaamossa on WLAN-verkko, ULA-radio, sähkötoimiset kaihtimet, mikroaaltouuni ja kahvinkeitin. Ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmät luovat mukavuutta. Paikannusjärjestelmällä tiedetään aina, missä juna liikkuu. Huoltoja ja tarkastuksia suunnitellaan veturin jatkuvasti langattomasti lähettämän teknisen datan ja diagnostiikan avulla.

Vihreä veturi

Suomessa on ajoittain tarve pysäköidä veturi jättämällä se käyntiin. Koneiden täydellinen sammuttaminen paukkupakkasella kun ei ole hyvä idea. Sr3:ssa onkin säästömoodi, joka tietyn ajan jälkeen katkaisee virransyötön vedonmuuntimille ja säästää näin ollen merkittävästi sähköä.

Jarrutuksissa syntyvä energia syötetään takaisin sähköverkkoon. Sähkövetureiden käyttö tavaraliikenteessä on dieseleitä energiatehokkaampi vaihtoehto. Jo 70 % maamme tavaraliikenteestä kulkee sähkövedolla ja Sr3 tulee tuota osuutta vielä lisäämään.

Myös vetureiden korkea, 98-prosenttinen kierrätysaste lisää ekologisuutta.

Sr3-veturi vetämässä pitkää tavarajunaa.
Rautateidemme tavaraliikenteestä jo 70 % kulkee sähkövedolla.

Sisäänajo

Jo tilatun 80 saksalaisvalmisteisen veturin lisäksi VR:llä on optio 97:ään veturiin. Tilauksen kauppasumma on yli 300 miljoonaa euroa ja veturit näyttävät olevan sen arvoisia. Luotettavuus ja suorituskyky ovat korkeaa luokkaa. Vectronin kokonaistilausmäärä on ylittänyt Siemensin mukaan jo 1000 veturin rajan.

Tosin alkuvaiheessa pientä yhteensopivuusongelmaa muodostui veturin eurooppalaisen ja rataverkostomme suomalaisen kulunvalvontajärjestelmän kanssa. Tämä ilmeni muuhun kalustoon verrattaessa ylimääräisinä jarrutuksina. Alkuaikoina Sr3 olikin vain tavaraliikenteessä. Ongelma selvitettiin ja lukuisten testiajojen jälkeen Sr3-veturisarja otettiin matkustajaliikenteeseen kokeiluun. Liikennöinti välillä Oulu-Rovaniemi alkoi kokeiluna 3.6.2019 alkaen. Matkustajaliikenteen aloittaminen edellytti viranomaisen hyväksynnän.

Kun veturi ja verkostomme on saatu yhteensopiviksi, on odotettavissa pitkä ja rautainen tie usean vuosikymmenen ajan.

Tärkeimmät tekniset tiedot

  • Pituus 19 049 mm
  • Leveys 3103 mm
  • Korkeus 4400 mm
  • Liikkeellelähtövoima, sähkö 350 kN
  • Liikkeellelähtövoima, diesel 350 kN
  • Massa noin 90 t
  • Pyörästön maksimikuorma 22,5 t
  • Pyörän halkaisija 1250 mm
  • Raideleveys 1524 mm
  • Jännite / taajuus 25 kV / 50 Hz
  • Teho pyörässä 6,4 MW
  • Dieselaggregaattimoduulit 2 x 180 kW
  • Maksiminopeus 200 km/h
Pienoisrautatienäyttelyissä voi nähdä suomalaista kalustoa, mukaan lukien VR Sr3.
Pienoisrautatienäyttelyissä voi nähdä suomalaista kalustoa, mukaan lukien VR Sr3.

Lähteet: Veturimies-lehti nro. 4/2016, VR-Group, Siemens.

Tämä on esimerkkiartikkeli teknisestä kirjoittamisesta.

Voit lukea Tuotekuva Myy Oy:n tarjonnasta tarkemmin etusivulta edeten.

Kiinnostuitko heti? Ota yhteyttä.