Kategoriat
Yleinen

Voitelemalla huollat kotisi ja kulkupelisi

Tässä artikkelissa käyn läpi kodin tärkeimmät voiteluaineet. Aseöljyjä on markkinoilla useita eri merkkejä. CRC ja WD-40 ovat puolestaan tuotesarjoja, joilta löytyvät tuotteet lukuisiin käyttötarkoituksiin. Keskityn esittelemään näistä sarjoista vain yleisvoiteluaineet, jotka ovat ne myydyimmät tuotteet. Tuon esille omia sekä muiden käyttäjien kokemuksia.

Voi V U! – Valoton uuni voi lampun vaihtamisen jälkeenkin olla tosiasia

Uunista oli palanut lamppu. Onneksi varalamppu oli jo valmiina, ei muuta kuin vaihtamaan. Eipä se vaihdon jälkeen syttynytkään. Voisiko olla niin huono tuuri että varalamppu olisi viallinen? Tarkastaessa lamppua hehkulanka kannattimineen oli ehjä. Suihkaus yleisvoiteluaine CRC 5-56:a kannan kierteille ja lamppu takaisin paikoilleen. Virta uuniin ja valkeus koitti! Siinä tuli taas todistettua CRC:n mahtava kyky elvyttää sähkölaitteita. Uuniin LED-lamppua ei kuitenkaan ole vielä saatavilla, johtuen puolijohdekomponenttien huonosta lämmönkestosta.

Pätkiikö TV:n kuva tai rahiseeko mankan äänensäätö? CRC 5-56 elvyttää liittimien ja säätimien kontaktipinnat. Se poistaa tehokkaasti kosteutta ja sitä käytetäänkin autojen käyntihäiriöiden korjaamiseen ja sähkölaitteiden toiminnan palauttamiseen. Sillä varmistat esim. akkunapojen ja -kenkien optimaalisen sähkönjohtavuuden. Tietokoneiden huoltoon CRC-sarjasta löytyy erillinen aine elektronisille laitteille – Electronic Cleaner.

WD-40 on pitkälti samankaltainen yleisvoiteluaine kuin CRC ja ne soveltuvat melkein mihin tahansa. Lukkojen voitelussa ne kuitenkin jakavat mielipiteet. Käsittely muodostaa vahamaisen suojakalvon. Jos voitelua ei uusita riittävän usein, niin ajan mittaan suojakalvo kuivuu tehden lukoista jähmeitä. Liuotinpohjaisina ne syrjäyttävät jäljellä olevat hyvät rasvat, kuten öljyn ja vaseliinin.

Saranoiden voitelu autojen ja rakennusten ovista onnistuu loistavasti tällä hyvin tunkeutuvalla ja kosteutta poistavalla ihmeaineella. Suojaa myös ruostumiselta, kuten monet muutkin voiteluaineet. Erikoisuutena irrottaa jumiutuneen lian ja poistaa rasvaa. Hyvä voiteluaine polkupyörän ketjuille, koska ei kerää pölyä puoleensa kuten perinteiset ketjuöljyt. Likaiset ketjut ja rattaat kuluvat vaihtokuntoon nopeammin. Osa käyttää sitä myös sähkölaitteiden elvyttämiseen, kuten CRC 5-56:a.

Kodin voitelukohteet ovat tyypillisesti osien hyvää liikkuvuutta edellyttäviä, jolloin ohut hyvin tunkeutuva ja vettähylkivä aine riittää. Vahvempaa kestovoitelua vaativat kohteet, kuten nivelet tarvitsevat vaseliinia, mutta ne eivät edusta kodin tavanomaisia huoltokohteita.

Yleisvoiteluaineet auttavat irrottamaan ruostuneet pultit ehjänä irti, sekä suojaavat ruostumiselta.

Kodin yleisvoiteluaineet: WD-40, CRC ja aseöljy suihkepulloissa.
Kolme kovaa kodinhuoltoon. WD-40, CRC 5-56 ja aseöljy suihkepulloissa.

Hyvin pyörii!

Parikymmentä vuotta käyttämättömänä olleen kelaleikkurin terät eivät suostuneet pyörimään enää lainkaan – ei, vaikka kuinka runnoi. Akselin juurella olleet ruohotukoksetkin olivat ensimmäisenä poistettu. Olisiko laakeri hirttänyt kiinni? Suihkutin runsaasti WD-4kymppistä akselille pyörien juureen. Odottelin pari minuuttia ja täräytin parilla kunnon työnnöllä kelan pyörimään. Vielä hiukan lisää voitelua ja kierroksia koneeseen. Loppupeleissä leikkurin terät pyörivät kevyemmin kuin uutena. Teräkela jäi alkuvauhtien jälkeen rullaamaan vielä puoleksi minuutiksi itsekseen!

Aseöljy toimii jopa yli 50 asteen pakkasessa

Näin ollen se soveltuu erinomaisesti talven armoilla oleviin kohteisiin. Näitä ovat aseiden lisäksi kaikki lukot ja muut liikkuvia osia sisältävät kohteet. Lukot sisältävät useita liikkuvia osia, joiden on pystyttävä toimimaan myös yksittäin. Liuotinpohjainen, hyvin tunkeutuva aseöljy syrjäyttää kosteutta, mikä estää jäätymisen.

Jos kaipaat ongelmia, niin käytä lukkosulaa.”

Jos kaipaat ongelmia, niin käytä lukkosulaa. Saattaa toimia hätätapauksessa, mutta pidemmän päälle vain edesauttaa lukon jäätymistä. Lukkosula liuottaa ja huuhtelee hyvät voiteluaineet lukkopesästä, kuivattaen lukon. Lukkosula ei yleensä sisällä kuitenkaan minkäänlaista voiteluainetta, jolloin on lisää jäätymisiä luvassa. Säännöllisesti aseöljyllä voidellun lukon kanssa ei tule yllätyksiä. Yleensä pari voitelukertaa vuodessa riittää. Aseöljymerkkejä on useita, joista kotimainen Maston valmistaa tuotteensa Suomessa.

Telkien taa

Aseöljy on aivan lyömätön ikkunoiden tuuletusluukkujen voitelussa. Yli kymmenen vuotta rasvaamatta olleet luukut voivat olla totaalisen jumissa. Painiketta (kahvaa) kääntelemällä liikkuvat pitkäsalpojen teljet tarvitsevat voitelua ja aseöljy on siihen tarkoitukseen varma valinta.

Mahdolliset roskat kannattaa ensin kaivella pois telkien vastarautojen koloista. Suihkepullossa olevalla pillillä pystyy sihtaamaan kätevästi myös telkien taakse ja sivuille, jotta voitelusta tulee kokonaisvaltainen. Lopputuloksena erittäin kevyesti toimiva tuuletusluukku. Läpikäynti on hyvä tehdä vuosittain.

Lukko! Aseöljyllä voitele

Millenniumin aikaisen Hiacen keskuslukitus ei enää totellut avainta. Lukkopesät ympäri auton olivat jähmeitä jo pikkupakkasilla. Aseöljyä ja reilusti! Aluksi avaimen reiästä tursusi likaista nestettä, ennen kuin kirkas aseöljy jäi jäljelle. Tämän jälkeen satoja, jopa kymmeniä avaimen edestakaisia kääntöjä joka lukossa, jolloin keskuslukituskin alkoi vastaamaan.

Kojelaudassa sijaitseva virtalukko ei normaalisti tarvitse voitelua. Kuluneen virta-avaimen uusiminen ratkaisee jo usein ongelmia. Jos kuitenkin päädytään voiteluun, niin pieni pisara avaimen kautta. Nettikeskusteluissa on suositeltu eniten CRC 5-56:a, mikä ei ainakaan heikennä virtajohdotusten toimintaa. Aseöljy on toiseksi suosituin.

Kannattaa huomioida, että voitelu saattaa laittaa lukkoon kerääntyneen lian liikkeelle ja jopa jumittaa lukon! Tällöin virtalukko on puhdistettava perusteellisesti ja mahdollisesti kunnostettava tai vaihdettava uuteen. Kannattaa huolehtia avainhygieniasta, sillä avaimen kautta kulkeutuva lika takertuu öljyttyyn lukkopesään alkuperäistä herkemmin.

Siinä ovat voiteluaineiden kolme kovaa. Sijoittamalla 3kymppiä pystyy huoltamaan ja ennaltaehkäisemään mekaanisten ja elektronisten laitteiden toimintahäiriöitä pitkään.

Kategoriat
Yleinen

Kunnossapidon hyödyt

Ei pitkittynyttä piinaa, vaan tuottavia viikkoja!

Sesonki käynnissä ja tehtaan uunit käyvät kuumina – liiankin kuumina. Tulipalo tulossa? Vastaavasti jäähdytysuuni on alkanut pitämään ihme siritystä. Tuotantolinjalla ilmastointi sanoo itsensä irti. Lastauslaiturinkin ramppi jumittaa nostettaessa.

Miten näin pääsi käymään? ”Ehtiihän nää ens viikollakin. Kyllä ne nyt sen verran kestää!”

”Herätys!!”

Kun nämä olisi kuitenkin pitänyt huoltaa jo aikoja sitten, niin ääni ennakoivalle kunnossapidolle.

Kunnossapidossa käytettäviä käsityökaluja.

Ennakoiva kunnossapito on tuottavuuden käyttövoima

Kaikki eivät ole miettineet, paljonko tuotannon pysäyttämisen päivähinta tulee olemaan?

Rauhalliseen aikaan ei muuta kuin korjauskustannukset, mikäli tilausten toimitusaikataulut eivät kärsi. Hoidetaan homma omalla porukalla tai tilataan ulkopuolista korjausapua erikseen.

Entä jos hajoaa jotain isompaa? Kaiken kukkuraksi varaosan saapumisessa kestää! Kalliimmilta ja pidempään kestäviltä paukuilta pystytään usein suojautumaan ennakoivalla kunnossapidolla. Huoltojen laiminlyönti voi tehdä vasta pakon edessä korjatusta koneesta entistä vikaherkemmän ja useammin huolenpitoa vaativan.

Säännölliset huollot ja mittaukset lisäävät koneiden käyttöikää. Suunnitellut huollot tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin tulipalojen sammuttaminen.

Ennakoiva mittaus auttaa havaitsemaan korjausta vaativat kohteet ennen kuin mitään hajoaa lopullisesti. Laakerien kunnon tarkkailu on mekaanisen kunnossapidon peruskauraa. Sähkömittauksilla puolestaan pystytään havaitsemaan sähkömoottoreiden käämiviat.

Pumppujen, putkistojen, puhaltimien ja lämmöneristysten toimivuuden pystyy todentamaan lämpökameralla tehtävin kuvauksin.

Rauhallisena tai kiireisenä aikana yritys menettää aivan erilaisia summia. Ruuhkahuipussa maine voi saada kolauksen ja pitkällä aikavälillä asiakassuhteen jatkuminen saattaa olla vaakalaudalla.

Ennakoivan kunnossapidon hyödyt

  • Toimintavarmuus. Yllättävät, tuotannon pysäyttävät korjaukset jäävät minimiin.
  • Ennakoivan mittauksen avulla löydetään korjausta vaativat kohteet ajoissa. Korjaus voidaan suorittaa ennalta suunniteltuna ajankohtana.
  • Ajan ja rahan säästäminen. Häiriön kestoaika jää mahdollisimman lyhyeksi. Vältytään suurilta konerikoilta.
  • Kunnossapidon kustannukset pystytään jakamaan tasaisemmin pidemmälle aikavälille. Säännölliset huollot ja kunnonvalvonta toimivat kulmakivinä.
  • Laitteiden käyttöiän pidentyminen.
Pultteja ja nyloc-muttereita.

Kaikki koneet tarvitsevat kunnossapitoa

Koneet ja laitteet, jotka sisältävät mekaniikkaa, sähkövoimaa, hydrauliikkaa tai pneumatiikkaa, vaativat aika-ajoin kunnossapitoa. Se olisi hyvä suorittaa ennakoivasti. Esimerkkinä voimansiirron vielä sinänsä kunnossa olevien osien vaihtaminen. Tällä tavoin voidaan välttyä kesken kiireisimmän sesongin tapahtuvalta vikaantumiselta.

Yrityksesi koneet tunteva kunnossapitoyritys varmistaa tuotannon pyörimisen.

Sijoittamalla ennakoivaan kunnossapitoon minimoit tuotannon yllättävän kalliit äkkipysäytykset.

Ei pitkittynyttä piinaa, vaan tuottavia viikkoja!

Tämä on esimerkkiartikkeli palvelun hyötyjen esilletuomisesta. Näin kunnossapitoyrityksen palveluita käytetään muulloinkin kuin hätätilassa.

Lue lisää kirjoituspalveluista!

Kategoriat
Yleinen

LED-valo kirkastaa taloutesi

– LED-valo säästää sähköä

Kaksi LED-lamppua E27 ja E14 kannalla.
LED-lampuilla korvaat helposti vanhat valonlähteesi.

Seitsemän yhden virralla

Yhden hehkulampun tarvitsema virta riittää jo seitsemälle LED-lampulle, samalla kun käyttötunnit ovat moninkertaiset. Myös hehkulamppujen ja useimpien halogeenilamppujen myynti on lainsäädännön myötä EU:ssa loppunut. Lailla tähdätään sähköntuotannosta koituvien päästöjen pienentämiseen. Siinä neljä tärkeintä syytä ottaa LED-valo käyttöön.

LED-valaistus on nykyään käytössä lähes kaikilla osa-alueilla. Niitä löytyy niin katu- ja liikennevaloista, ajoneuvoista, kodinvalaistuksesta ja -koneista, kuin valoja sisältävästä elektroniikasta. LEDien yleistymiseen kuluttajakäytössä on mennyt viimeiset viisitoista vuotta.

Puolijohdekomponentti

LED-valo muodostuu kun puolijohdekomponentin läpi johdetaan sähkövirta. Komponenteissa käytetään usein alkuaine galliumin yhdisteitä. Keksintönä hohtodiodi LEDin (Light-Emitting Diode) varhaiset vaiheet ulottuvat aina 1900-luvun alkuun. Varsinainen ensimmäinen LED-valo keksittiin vuonna 1962, minkä jälkeen kehitys on ollut valotehon suhteen lähes eksponentiaalista. Tehokkuus ja valovoima ovat kaksinkertaistuneet aina kolmen vuoden välein.

LED-lamppuja löytyy joka lähtöön.
Tuotteita löytyy lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin.

Kestävä LED-valo

Myös kestävyys on pidentynyt huimasti. Kodinvalaistuksessa 10 000 tuntia ja 300 000 syttymiskertaa alkaa olemaan pakkauksessa ilmoitettu minimimäärä. Osalle luvataan jo 25 000 tuntia ja miljoona sytytystä. Ajoneuvojen valoille voidaan luvata jopa satatuhatta käyttötuntia. Nämä ovat nimellisarvoja, jotka voivat poiketa tosiasiallisessa käytössä.

LED-lampun tuoteseloste lupaa pitkää ikää.
Tuoteseloste lupaa pitkää käyttöikää.

Vertailun vuoksi hehkulampuille on asetettu 1000 käyttötuntia. Tämä on todella lyhyt aika, sillä hyvin tehty hehkulamppu kestäisi vaikka kuinka kauan. Korkean, hukkalämpöön menevän sähkönkulutuksen vuoksi niiden valmistus ei nykyään kannattaisi. Yhdysvalloissa kalifornialaisen paloaseman katossa on pienitehoinen hehkulamppu, joka on palanut taukoamatta jo yli miljoona tuntia vuodesta 1901.

Valojen pieni koko ja mekaaninen kestävyys tuovat selkeitä lisäetuja. Muistatko vielä kuinka kävi taskulampun pudotessa maahan? Nykyään tätä ei tarvitse enää murehtia, sillä polttimoissa ei ole lasikuoria eikä poikki meneviä hehkulankoja.

Taskulamput kestävät pieniä iskuja ja ovat paljon pienempiä vähäisemmän paristotarpeen johdosta. Paristot kestävät monin verroin kauemmin kuin hehkulamppuaikana.

Loistava ulkona

Ulkokäyttöön on kehitetty erillisiä pakkaslamppuja, mitkä toimivat jopa 40 asteen pakkasella. Tosin nykyisin ulko- ja sisäkäyttöön suunniteltujen perusmallienkin luvataan usein kestävän -30 astetta.

Hehkulamput toimivat ulkona moitteetta, mutta kuluttavat sähköä seitsenkertaisesti LED-lamppuihin nähden. Hehkulamppujen jälkeinen energiansäästölamppujen välivaihe 2000-luvun alussa ei ollut Pohjolassa häävi. Ne syttyivät pakkasella hitaasti ja väristen. Lisäksi valaisukyky oli laimea. LED-lamppu syttyy välittömästi ja palaa täydellä teholla vielä paukkupakkasellakin. Sytytyskertoja luvataan monesti ainakin 300 000, eli riittävästi 10 000 käyttötuntia kohden.

Halogeenivalonheittimet pihalle ja työmaille kannattaa korvata LED-mallein. Esim. jo 20 watin lamppu vastaa 140 watin tehoista halogeenia. Pihan valaistuksessa liiketunnistimella varustettu valaisin on erinomainen säädettävän paloajan ja hämärään reagoinnin suhteen. Polttimot eivät ole kuitenkaan vaihdettavia, mutta laadukkaat valaisimet ovat pitkäikäisiä ja edullisia.

Kaamosaikoina talojen pihoja ja seiniä koristavat valosarjat ovat todella käyttäjäystävällisiä huoltovapauden ja pienen sähkönkulutuksen johdosta. Esim. 80-osainen sarja on teholtaan enintään 6 W, kun vastaava sarja vei ennen yli 40 wattia.

Sietämätön kuumuus

Tavallisesti LED-lampuissa suositus ylimmälle käyttölämpötilalle on 40 °C. Tämä johtuu puolijohdekomponenttien huonosta lämmönkestosta ja näin ollen ainakaan uuniin ei ole vielä tarjolla LED-versiota. Sen sijaan saunaan on tarjolla 60 °C kelpuuttavia kierrekantaisia lamppuja sekä jopa 125 °C kestäviä valosarjoja kattoon.

Mahdollisuudet

Yleisimmät värilämpötilat ovat hehkulampun lämpöistä vastaava 2700 kelviniä, valkoinen 3000 K ja kylmä valkoinen 4000 K.

Kuluttajalle on hyvä uutinen että vanhoja valaisimia ei ole pakko vaihtaa uusiin. LED-lamppuja on saatavilla kaikilla yleisillä kannoilla. Myös loisteputkia ja kohdevaloja on tarjolla LEDeinä. Hinnat ovat tulleet viime vuosina reilusti alas, muistuttaen jo entisaikoja.

Tavalliset LED-lamput eivät ole himmennettävissä. Kuitenkin viime vuosina markkinoille on tullut himmennettäviä LED-lamppuja, jotka vaativat niille tarkoitetun himmentimen. Niitä voi käyttää myös ilman himmennintä. Vanhanmallinen himmennin ei toimi LEDien kanssa, vaan rikkoontuu.

Sisätiloja ovat tulleet koristamaan himmennettävät ja väriä vaihtavat LED-nauhat yhdessä erilaisten koristelamppujen kanssa. Voit lukea lamppumaailman uutuuksista tarkemmin.

Kohde- eli spottivaloissa LEDit ovat elementissään. Hyvä valokeilan suuntaavuus ja pieni hukkalämpö verrattuna halogeenien kuumuuteen tuovat iloa ja turvaa. Pitkäikäisyys takaa että haastavalla asennuspaikalla asioidaan harvemmin.

LED-loisteputkia saa vaihdettua vanhoihin loisteputkivalaisimiin, joissa on magneettinen virranrajoitin (kuristin). Samalla pitää vaihtaa sytyttimet LED-mallisiin. Kaikkiin valaisimiin tämä ei ole mahdollista, vaan vaatisi ammattilaisen suorittamia muutostöitä. Valaisimen CE-hyväksyntä ei olisi tällöin enää voimassa.

Jos kodin, mökin tai yrityksen valaisimia ei ole vielä päivitetty, niin kannattaa aloittaa. Investointi maksaa itsensä nopeasti takaisin pienentyneenä sähkölaskuna ja vähentyneenä lampunvaihtotarpeena.

LED-lamppu E27.

LED-lamppujen

Plussat:

  • Ylivoimainen ja edelleen kehittyvä energiatehokkuus
  • Pitkä kestoikä
  • Mekaaninen kestävyys
  • Syttyy välittömästi
  • Ei kuumene, lämpenee vain vähän
  • Saatavilla eri värisävyjä ja värejä

Miinukset:

  • Polttimoista ei riitä lämpöä auton valojen lumensulatukseen
  • Valaisuteho jää välillä ilmoitetusta hehkulamppuvastaavuudesta
  • Vanhat himmentimet tulee korvata LED-malleilla

Tämä on esimerkkiartikkeli LED-lampuista.

Tuotekuva Myy tarjoaa erilaisia kirjoitus– ja tuotevalokuvauspalveluita!

Kategoriat
Yleinen

Vetovoimainen Vectron

VR:n vihreää Vectron Sr3-sähköveturia ihastellaan vuoden 2018 Rautatiemuseopäivässä Hyvinkäällä.
VR Sr3 vuoden 2018 Rautatiemuseopäivässä Hyvinkäällä.

Vuoteen 2026 mennessä Suomen rataverkostoa liikennöi peräti 80 uutta sähkön ja dieselin yhdistävää VR Sr3-hybridiveturia. Siemensin valmistama, joka paikan veturi on loistava valinta Suomen vetotarpeisiin ja luonnonolosuhteisiin.

Matkustajat se pystyy kyyditsemään nopeudella 200 km/h. Tavaraa siirtyy yhdellä veturilla jopa yli kaksi miljoonaa kiloa junaa kohden. Vaunujen siirto onnistuu myös sähköistämättömillä rataosuuksilla, kuten ratapihoilla teollisuusraiteineen. Tämän mahdollistavat veturin kaksi dieselaggregaattia.

Suunnittelu ja tekniikka

VR on suunnitellut yhdessä Siemensin kanssa oman versionsa Vectronista. Suomen olosuhteita parhaiten palveleva yleisveturi, kantaa rautateillämme mallimerkintää Sr3. Se tarkoittaa raskasta sähköveturia, joka on juoksevalta numeroltaan kolme. Sr3 on tehokas yleisveturi matkustaja- ja tavaraliikenteeseen, vaihtotöitä unohtamatta. Suomessa koeajot alkoivat vuonna 2016.

InterCity-junat voidaan vauhdittaa huippunopeuteen 200 km/h. Voimaa on riittävästi myös todella raskaisiin tavarajuniin. Vetureita on mahdollista kytkeä kolme yhteen, jolloin yhdestä veturista voidaan ohjata kaikkia kolmea. Vedon lisäksi onnistuu myös työntö, junan keulassa olevaa Edo-ohjausvaunua hyödyntäen. Ratapihalla vaihtotöissä voidaan käyttää myös radio-ohjausta.

Veturin ajotietokone antaa ajan tasaista tietoa veturin tilasta.
Ajotietokone antaa ajantasaista tietoa veturin tilasta.

Hybridi tarkoittaa tässä veturissa sähkön ja dieselin yhdistelmää, jossa dieselmoottoreita käytetään vain tilapäisesti siellä missä sähköä ei ole saatavilla. Näin ei jouduta pitämään ratapihalla erillistä dieselveturia vaihtotöiden vuoksi. Aikaa ja rahaa säästyy, kun kaiken pystyy hoitamaan yhdellä ja samalla veturilla.

Vectron koostuu alustan päälle asennettavista moduuleista. Näin voidaan rakentaa erilaisia kokoonpanoja asiakkaiden toiveiden mukaan. Tämä takaa veturityypin pitkäikäisyyden, koska valmistaja voi päivittää yksittäisiä moduuleita aina tarpeen mukaan. Telit tulevat Itävallan Grazista ja valmistus tapahtuu Saksan Münchenissä.

Sr3:ssa on ajomoottoreina onttoakseliset oikosulkumoottorit, joita ohjataan yksilöllisesti. Yksi vedonmuunnin on yhdistetty aina yhteen teliin. Veturista kuuluu ympäristöön sähkömoottoreille tyypillinen matala hurina. Voimaa pyörille välittyy peräti 6,4 megawattia, mikä vastaa noin 60 perheautoa. Tehoa on koko lailla kaksinkertaisesti Sr1 veturiin nähden. Sr3 tuleekin korvaamaan 1970- ja 1980-luvuilla Suomeen hankitut neuvostovalmisteiset sähköveturit.

Tehoa löytyy enemmän myös verrattaessa vuosina 1996-2013 käyttöön otettuihin Sr2-sähkövetureihin.

Dieselaggregaatit tuottavat ajomoottoreille sähkövirtaa 2 x 180 kilowatin teholla. Ajolangattomalla radalla niiden avulla päästään myös täydellä kuormalla liikkeelle, liikkeellelähtövoiman ollessa samat 350 kN, kuin pelkästään sähkömoottoreita käytettäessä.

Talvikäyttöön

Suomeen tilattuun VR:n Sr3-malliin kehitettiin varustepaketteja, joiden avulla Vectron muutettiin erityisesti arktisiin olosuhteisiin sopivaksi. Nyt tätä raiteita auraavaa kehitystyötä voivat hyödyntää muutkin asiakkaat hankinnoissaan.

Sr3 on tehty kestämään 40 asteen pakkasia. Kori on lämpöeristetty ja lämmitysjärjestelmä on mitoitettu kylmien talvien varalle. Ontto katto mahdollistaa ilmanoton vaikka osa ritilöistä olisi tukkeutunut lumen tai jään takia. Keulaan on tehty muutoksia mahdollisia eläintörmäyksiä varten. Leveyspiireillämme tarpeellinen lumiaura on pohjoismaista mallia. Myös pohja on vahvistettu ja muotoiltu lunta keräämättömäksi. Tämä suojaa pohjasta irtoavien lumi- ja jääkönttien kimpoamisia radan kautta. Lisäksi sähkökaapelit ovat suojattu huolellisesti.

VR Sr3:n ohjaamo on moderni.
Ohjaamon kojelaudan ääressä kuljettajan kelpaa.

Veturista pystytään ohjaamaan koko junan ovia. Ohjaamon napit ja kytkimet ovat valaistut. Edessä näkyvää rataa kelpaa tähyillä kauas LED-valaisimien tuottaman 220 000 kandelan valotehon turvin. Kuten muissakin vetureissa, myös Sr3:ssa on ”kuolleen miehen kytkin”. Mikäli kuljettaja ei kuittaa tietyn väliajoin annettua hälytyssignaalia, niin juna aloittaa automaattisen hätäjarrutuksen.

Kuljettajaa varten ohjaamossa on WLAN-verkko, ULA-radio, sähkötoimiset kaihtimet, mikroaaltouuni ja kahvinkeitin. Ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmät luovat mukavuutta. Paikannusjärjestelmällä tiedetään aina, missä juna liikkuu. Huoltoja ja tarkastuksia suunnitellaan veturin jatkuvasti langattomasti lähettämän teknisen datan ja diagnostiikan avulla.

Vihreä veturi

Suomessa on ajoittain tarve pysäköidä veturi jättämällä se käyntiin. Koneiden täydellinen sammuttaminen paukkupakkasella kun ei ole hyvä idea. Sr3:ssa onkin säästömoodi, joka tietyn ajan jälkeen katkaisee virransyötön vedonmuuntimille ja säästää näin ollen merkittävästi sähköä.

Jarrutuksissa syntyvä energia syötetään takaisin sähköverkkoon. Sähkövetureiden käyttö tavaraliikenteessä on dieseleitä energiatehokkaampi vaihtoehto. Jo 70 % maamme tavaraliikenteestä kulkee sähkövedolla ja Sr3 tulee tuota osuutta vielä lisäämään.

Myös vetureiden korkea, 98-prosenttinen kierrätysaste lisää ekologisuutta.

Sr3-veturi vetämässä pitkää tavarajunaa.
Rautateidemme tavaraliikenteestä jo 70 % kulkee sähkövedolla.

Sisäänajo

Jo tilatun 80 saksalaisvalmisteisen veturin lisäksi VR:llä on optio 97:ään veturiin. Tilauksen kauppasumma on yli 300 miljoonaa euroa ja veturit näyttävät olevan sen arvoisia. Luotettavuus ja suorituskyky ovat korkeaa luokkaa. Vectronin kokonaistilausmäärä on ylittänyt Siemensin mukaan jo 1000 veturin rajan.

Tosin alkuvaiheessa pientä yhteensopivuusongelmaa muodostui veturin eurooppalaisen ja rataverkostomme suomalaisen kulunvalvontajärjestelmän kanssa. Tämä ilmeni muuhun kalustoon verrattaessa ylimääräisinä jarrutuksina. Alkuaikoina Sr3 olikin vain tavaraliikenteessä. Ongelma selvitettiin ja lukuisten testiajojen jälkeen Sr3-veturisarja otettiin matkustajaliikenteeseen kokeiluun. Liikennöinti välillä Oulu-Rovaniemi alkoi kokeiluna 3.6.2019 alkaen. Matkustajaliikenteen aloittaminen edellytti viranomaisen hyväksynnän.

Kun veturi ja verkostomme on saatu yhteensopiviksi, on odotettavissa pitkä ja rautainen tie usean vuosikymmenen ajan.

Tärkeimmät tekniset tiedot

  • Pituus 19 049 mm
  • Leveys 3103 mm
  • Korkeus 4400 mm
  • Liikkeellelähtövoima, sähkö 350 kN
  • Liikkeellelähtövoima, diesel 350 kN
  • Massa noin 90 t
  • Pyörästön maksimikuorma 22,5 t
  • Pyörän halkaisija 1250 mm
  • Raideleveys 1524 mm
  • Jännite / taajuus 25 kV / 50 Hz
  • Teho pyörässä 6,4 MW
  • Dieselaggregaattimoduulit 2 x 180 kW
  • Maksiminopeus 200 km/h
Pienoisrautatienäyttelyissä voi nähdä suomalaista kalustoa, mukaan lukien VR Sr3.
Pienoisrautatienäyttelyissä voi nähdä suomalaista kalustoa, mukaan lukien VR Sr3.

Lähteet: Veturimies-lehti nro. 4/2016, VR-Group, Siemens.

Tämä on esimerkkiartikkeli teknisestä kirjoittamisesta.

Voit lukea Tuotekuva Myy Oy:n tarjonnasta tarkemmin etusivulta edeten.

Kiinnostuitko heti? Ota yhteyttä.

Kategoriat
Yleinen

Sisällöntuotantoon panostaminen kannattaa aina

Kirjallinen ja visuaalinen ilmaisu ovat nyt tärkeämp kuin koskaan aiemmin

Ulkoasultansa hienot sivut eivät palvele asiakkaita, jos itse asiasta eli ydinliiketoiminnasta on vaikea saada selkoa.

Sivuilta tulee käydä helposti ilmi:

  • Mikä on yrityksen kohderyhmä?
  • Mitä yritys myy?
  • Mitä yritys lupaa asiakkailleen?
  • Ovatko tuotteet ja palvelut, sekä niiden toimitustavat ajan tasalla?

Tänä päivänä merkittävä osa ihmisistä on varovaisempia ja harkitsevampia liikkeissään. Asiantuntevilla ja ammattitaitoisilla teksteillä yritys pystyy erottautumaan edukseen kilpailijalaumasta.

Yksi mahdollisuus erottautumiseen perinteisten esittelyjen lisäksi on artikkelin tai henkilöhaastattelun tekeminen. Artikkelissa voidaan kertoa esimerkiksi haastavan tilauksen toimittamisesta onnistuneesti. Tämä herättää luottamusta ja auttaa uusien asiakkaiden hankinnassa.

Kotisivuilla kuvat täydentävät loistavasti käsitystä siitä mitä yrityksessä valmistetaan tai myydään.

Sisältöön panostamalla yritys osoittaa arvostavansa itseään ja asiakkaitaan.

Ensiluokkaisen sisällön etuja

– Kaikki tämä auttaa myynnin kasvattamisessa:

  • Viesti tavoittaa halutun kohderyhmän.
  • Informaation kattavuus vähentää resursseja vieviä lisätiedusteluja.
  • Positiivisen imagon kasvu, asiakasystävällinen ja luottamusta herättävä mielikuva.
  • Hakukonenäkyvyyden kasvu.

Uudet julkaisut vievät eteenpäin

Ajankohtaisista asioista uutisointi on kotisivuille tärkeää.

Ilman uusia lisäyksiä menestyneetkään kotisivut eivät yllä hakutuloksissa ikuisesti parhaimpaansa. Kuitenkin on selvää ettei kaikilla ole koko ajan uutta kerrottavaa. Perustan tulee silti olla kunnossa.

Kun sivustolla julkaistaan laadukasta sisältöä se noteerataan listauksissa jälleen. Uudistukset antavat kotisivuilla toistuvasti käyville viestin että yrityksessä tapahtuu. Viestin, että kannattaa tulla kurkkaamaan myös uudestaan.

Tuotekuva Myyltä voit tilata tekstit uusille julkaisuille. Lisäät vain sivuille.

Mikäli kiinnostuit, ota rohkeasti yhteyttä.

Autoileva pupu. Puinen lelu josta yli 1-vuotias saa hyvän otteen.
Tuotekuva Myy laittaa vauhtia bisneksiin!

PS

Yritykseni kohderyhmän muodostavat PK-yritykset, etenkin teknologiateollisuudessa. Tarjontaan kuuluvat erilaiset kirjoituspalvelut, mukaan lukien tekninen kirjoittaminen (tekninen viestintä). Teen myös tuotevalokuvausta.

Toimin Akaan Viialasta käsin. Akaa sijaitsee Etelä-Pirkanmaalla, Tampereen ja Hämeenlinnan talousalueiden välissä.

Viedään viestinne uudelle tasolle!